در مقاله قبلی، در مورد زناشویی و انعقاد نطفه نکاتی را ارایه کردیم. در این مقاله ادامه این مطالب را بررسی خواهیم کرد.
امام علی (ع) فرموده اند:
خوابیدن برای زن حلال نیست تا زمانی که خود را بر همسرش عرضه کند، یعنی زن لباس خود را از تن در آورد و به بستر شوهر برود و به او بچسبد.
از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: تسویف دهنده کیست؟ فرمود: زنی که شوهرش او را برای حاجتی صدا کند و او همچنان شوهر را سر بگرداند تا وقت بگذرد (برای جماع) که شوهر به خواب رود. چنین زنی را ملائکه لعنت کنند تا شوهر ازخواب برآید.
فرمودند: وقتی که همسرانتان می خواهند با شما نزدیکی کنند، نماز خود را به درازا نکشید.
پیامبر اکرم (ص) از مردی سؤال کرد آیا صبح روزه بودی؟ گفت نه! پرسید: آیا فقیری را اطعام کردی؟ گفت: نه! حضرت فرمود: پس برگرد با همسرت نزدیکی کن که برای او مثل صدقه دادن است.
پیامبر (ص) در مورد جماع فرمودند، ثوابش همانند آن است که شمشیر کشیده و در راه خدا جهاد می کند. پس چون با زن مجامعت کند گناهان از او بریزد، چنان که برگ از درخت می ریزد و چون غسل کند از گناهان خارج شود.
امام علی (ع) فرمودند:
- هر گاه کسی را دردی در بدن به هم رسید یا حرارت بر مزاجش غالب شد، با همسر خویش جماع کند تا درد تسکین یابد.
- چون یکی از شما خواست با همسر خویش آمیزش کند از شتاب کردن در این کار پرهیز نماید که زنان نیز نیازهایی دارند.
از امام رضا (ع) روایت است که قبل از جماع، بازی و خوش طبعی کردن با زن و نیز بوسیدن و مالیدن پستان های او مستحب است. چرا که بدین وسیله آب زن از پستان های زن خارج شده و شهوت در صورتش آشکار و نمایان می شود. پس بوسیدن به جهت طلب شهوت نمودن است. یعنی تا زن اراده کند از مرد آنچه را که مرد از او اراده کرده است. و اما مالیدن پستان به جهت طلب نازل شدن آب زن است تا بدین طریق فرزند از آب زن و مرد متولّد شود، زیرا زمانیکه دختر فقط از آب مرد متولّد می شود سلیطه بار آمده و در اوصاف شباهت به مردان پیدا کرده و کم حیا می شود. و عرب بر این رسم بود که زمانی که اراده می کرد فرزندانشان شبیه ایشان شود، عمداً جماع با زنان را به وقت کوچ کردن قرار می داد. چرا که در این زمان، زنان مشغلۀ بسیاری داشته و لذا اراده مواقعه نمی نمودند و فقط مردان به جماع اشتها داشتند، پس فرزند شبیه پدرش می شد.
هیچ زن و مردی به طور طبیعی عقیم نیستند. مگر این که حاوی یکی از این دو نشانه باشند:
- یکی آن که زن عادت ماهانه نشود.
- دیگر این که عانۀ زن و مرد بی مو باشد.
فقط در این دو صورت زن یا مرد عقیم می شوند و راهی برای بچه دار شدن آن ها نمی ماند و غیر از این دو دسته، هر زن و مردی ممکن است حتی پس از گذشتن سال ها از ابتدای ازدواجشان بچه دار شوند.
شیخ رئیس بوعلی سینا در کتاب قانون، احتمال بچه دار شدن 4 دسته را ضعیف می شمرد:
- اولین دسته افراد مست هستند که معمولاً آب پشتِ مستان، کمتر بچه می آورد.
- دوم پیرانی که بسیار سالخورده اند.
- سوم کسانی که در جماع زیاده روی می کنند.
- چهارم کسانی که ذَکَرشان بیش از حد معمولی دراز است، زیرا در این حالت، مسافت راهی که آب پشت طی می کند، دورتر می شود و در این مسافت زیاد سرد می شود و از حرارت طبیعی اش کاسته می شود به طوری که تا به زهدان در می آید بیشتر بهره رسانی اش را از دست داده، از این رو اکثراً جماعِ این دسته مثمر ثمر نیست و بچه نمی آورد.
فقط باید توجه داشت که برای انعقاد نطفه و حصول فرزند باید مدتی از دخول کردن و همبستریِ با زن پرهیز نمود تا در این مدت رحم زن کاملاً تشنه نطفه مرد گردد و در وقت دخول و انزال، آن را کاملاً به خود جذب نماید. زیرا در بسیاری از مواردی که نکاح حقیقی اعنی همبستری زن و مرد نتیجه نمی دهد و منجر به حاملگی نمی شود بدین خاطر است که دخولِ زیاد و پشت سر هم صورت می گیرد. تکرّر این عمل باعث شده که رحم گشاد شده و میل آنچنانی به قبول نطفۀ مرد نداشته باشد. لذا برای نتیجه گیری از این عمل، نیکو است که مثلاً چند روز قبل از عادت ماهانۀ زن، این عمل ترک شود تا هنگامی که زن از خون پاک شود و بعد از پاک شدن، بهترین وقت است برای دخول و انعقاد نطفه، تا جایی که فرزندانی که در چنین ایامی متولد می شوند نسبت به دیگر افراد از نشاط و طراوت خاصی برخوردار هستند.
و نیز توجه به این نکات در امر بچه دار شدن مهم به نظر می رسد:
- دختران و مادران عزیز از خوردن سبزی اَمزِنا (گشنیز) و سبزی شاهی (ترتیزک) به شدت خودداری کنند.
- از خوردن آبی که یخ در آن محلول می شود، خودداری نمایند و وقتی باردار شدند هرگز از یخ خوردن برخوردار نباشند که بچه ها را فلج می کند و منجر به سزارین می گردد.
- از خوردن ترشی نارنج خودداری نمایند.
- زنانی که سقط جنین دارند علاوه از مراعات موارد فوق از تکرر جماع با شوهر نیز پرهیز کنند و اطلاع دهند تا با دستوری خصوصی از سقط جنین جلوگیری شود.
- زنان باردار در طول بارداری سوره مبارکۀ یوسف و سوره مبارکۀ مریم را تلاوت کنند.
- بهترین راه جلوگیری از بچه دار شدن، منی را در بیرون رحم ریختن است نه قرص خوردن و عمل عقیم کردن مرد یا زن، زیرا عقیم کردن مرد یا زن حرام می باشد.
- از خوردن قرص و کپسول خودداری کنند. حتی المقدور تن به سزارین در حین زایمان ندهند که به امر الهی فرزند وقتی زمان تولد آن فرا برسد، درد زایمان می گیرد و این درد به نفع کودک و به خصوص مادر است و برکات جسمی و روحی آن فراوان است که پی بردن به همه اسرار آن از عهده عقل عادی بشر بیرون است.
- زنان و مردانی که رحم یا نطفۀ ضعیفی دارند، برای تقویت آن سبزی تَره زیاد بخورند و نیز پیاز مصرف نمایند و سبزی تره برای تقویت اعصاب کل بدن به خصوص اعصاب رحم زن بسیار مناسب است.
- بعد از هر مواقعه ای(نزدیکی) زن حداقل تا دو ساعت عورت خود را نشوید (و مردها هم همین طور باشند) تا رحم زن تازه بماند.
- هر مریضی و نقص خلقت که در فرزندان پدید می آید از پدر و مادر است که به قوانین طبیعت و الهی توجه ندارند و بعد می گویند که فلان فرزند را خدا این گونه ناقص کرد در حالی که نمیدانند که همه خوبی ها مال اوست و هیچ شرّی به او بر نمی گردد و این ما و شما هستیم که با مراعات نکردن قوانین الهی و قوانین مجعولۀ در خلقت، این گرفتاری ها را به بار می آوریم سپس آن را به گردن خدا و عالم می اندازیم. در حالی که او خودش را در خصوص خلقت انسان به ( احسن الخالقین) ستوده است. پس شرّ از ما هست و همه خیر مال اوست و از نکو جز نکوئی نیاید.
در مقاله بعدی، ادامه این مطالب را بررسی خواهیم کرد.