آموزش طب

نگهداری نوزاد 10

نگهداری نوزاد

در مقاله قبلی، نکاتی راجع به تغذیه نوزادان و کودکان ارایه کردیم. در این مقاله مطالبی در مورد نگهداری نوزاد ارایه می کنیم.

مسائلی در مورد نوزاد

مادر در دوره های مختلف شیردهی چه چیزهایی نباید بخورد؟

در دوران شیردهی غذای سالم میل کنید و اگر خیلی گرمایی هستند می توانید سردی (غذاهای طبع سرد) هم میل کنید. ولی اگر سرمایی هستید گرمی(غذاهای طبع گرم) بخورید بهتر است.

راه های افزایش شیر مادر چیست؟

50 گرم سیاه دانه را بکوبید (آسیاب نکنید) و با 300 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی یک قاشق مربی خوری صبح و شب میل نمایند و همچنین این خانم حریره بادام بخورند و مواد و ادویه جات خشک مصرف نکنند و خورش های چرب گوسفندی و همچنین چهارتخمه بسیار مفید هستند.

فرزندم به علت دندان درآوردن غذا خیلی کم می خورد. بیشتر شیر می خورد و غذا خیلی کم می خورد. دکترش گفته کره یا روغن روی غذایش بریزم، شما چه دستور غذایی می دهید؟

کره و روغن خوب را روی غذایش بریزند. تخم مرغ محلی را به شکل عسلی هر چقدر دوست دارد بدون محدودیت به او بدهید و شیر خوب گاو با عسل به او بدهید.

برای تغذیه نوزاد دو ماهه که شیر مادر را نمی خورد از چه مواد غذایی باید استفاده کرد؟

اگر از شیر مادر تغذیه نکرد، شیر گاو محلی خوب مخلوط با عسل با کیفیت را به او بدهید.

تغذیه سالم در مورد کودک یک ساله چیست و چه مقدار می توان به او عسل داد؟

  • باید غذای کمکی مغذی به بچه بدهید. مزاج سنی کودکان گرم و تر است و باید غذاهای گرم و تر به آن ها بدهید تا به رشد آن ها کمک کنید، با گندم و گوشت گوسفندی غذا برای او درست کنید، انجیر، خرما و انگور به بچه بدهید و نگذارید با تغذیه نادرست مزاج او از بچگی خراب شود.
  • لبوب و مغزها را به بچه بدهید.

آفت دهان نوزاد

برای درمان آفت، اگر نوزاد شیر می خورد، هم داروی آفت وجود دارد و هم مادر می توان، اسفند را چند وقت صبح ها بخورد(حداکثر هفت صبح) تا با شیری که به بچه می دهد، مشکل رفع شود، اگر مشکل چیز دیگری است گاهی مواقع مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده و با انگشت، دهان بچه را با آن آغشته و محیط دهان را قلیایی کنید تا مشکل رفع شود.

رفع تب

  • برای رفع تب در آب ولرم حاوی مقداری نمک دریا آن را پاشویه کنند. نمک باعث می شود بچه لرز نکند. خوردن مواد غذایی با طبع سرد هم به ایشان کمک می کند، البته رقیق و کم. ایزوله قرار ندادن بچه در تماس با خاک (و در معرض قرار دادن آن ها) نیز می تواند بر تقویت سیستم ایمنی آن ها کمک کند.

سرماخوردگی نوزاد

چای آویشن و نعناع را می توانید به کودکتان بدهید. البته شربت آویشن تاثیرگذاری خود را نشان داده است و اگر فرایند فراوری آن سالم و صحیح انجام شده باشد، مورد تایید است.

کمبود آهن

حتماً از آب آهن تاب تغلیظ شده با شیره انگور استفاده نمایند.

گریه، نفخ و قی نوزاد

گریه بچه وقتی گرسنه نیست و جایش تمیز هست، طبیعی و خوب است و باعث می شود رطوبت سر بچه گرفته شود. برای نفخ نیز یک قاشق مربا خوری عرق نعنا به نوزاد بدهید. خیلی از مواقع گریه بچه براي سردی هست که در بدنش هست که باید با گریه تعدیل شود و نباید جلوی گریه آن را گرفت و در این خصوص هم در طب سنتی تاکید شده است و هم احادیثی وجود دارند. مادر باید برای رفع قی کردن نوزاد از عرق نعنا استفاده کنند و گاهی اوقات یک قاشق چای خوری عرق نعنا را شیرین و در گلوی بچه بریزد تا نوزاد با آن آشنا شود.

آیا تمیز کردن بند ناف نوزاد با الکل سفید اشکالی دارد؟ چنانچه جایگزین گیاهی دارد معرفی فرمایید؟

هیچ لزومی ندارد اگر نیاز بود مقداری عسل بزنید.

لطفا نظرتان را راجع به استعمال پستانک برای نوزاد بفرمایید؟

باعث ایجاد اختلالات در شکل گیری دندان ها و فک بالا می گردد و کار خوبی نیست.

برای اینکه بچه ها هنگام تولد زردی نداشته باشند یک خانم باردار چه باید بکند؟

مادر باید در ماه پنجم، ششم حجامت کند. و از غذاهای خیلی گرم هم در دوره بارداري استفاده نکند (البته خیلی هم خنک نخورد) و بعد از تولد نوزاد باید پشت گوش نوزاد را حجامت کرد.

برای منظم شدن خواب نوزاد و به میزان کافی بودن آن چه کنیم؟ و اساسا میزان مناسب خواب برای نوزاد را چگونه بفهمیم؟

 نوزادان (اطفال زیر یک ماه) باید حداقل روزی 14 ساعت را بخوابند و به تدریج خواب آن ها کمتر می شود.

نوزاد را در حمام با چه چیزی بشوییم (به جاي صابون و شامپو) که هم تمیز کند و هم چربی ها را از بین ببرد و هم مضر نباشد؟

توصیه می شود برای شستشوی نوزادان تا چهل روزگی از آب و نمک استفاده کنید. یعنی در هر بار استحمام یک بار با آب نمک رقیق شستشو بشویند، البته مراقب باشید در چشم و گوش و دهان نوزاد آب وارد نشود، سپس یک بار بعد از آن با آب خالی او را بشویید و از صابون استفاده نکنید. بهترین حالت قرار گیری نوزاد در حین شستشو، آویزان کردن نوزاد بر روی آرنج می باشد و برای جلوگیری از لیز خوردن آن، بهتر است کسی که این کار را می کند با لباس آستین دار نوزاد را روی دست خود قرار دهد.
بعد از چهل روز نیز با آب صابون رقیق شده، کودک را بشویید.

آیا برای سفید تر شدن پوست سبزه ی نوزاد راهی هست؟

اطفال تا دو سالگی هیچ گونه تدبیر درمانی نمی خواهند. زیرا تازه اندام های او شکل می گیرند. پوست بچه را نیز به هیچ وجه دستکاری نکنید.

آیا به نوزاد سه ماهه می توان هر نوع عسل طبیعی داد و برای ریه و … او ضرر ندارد؟

اگر عسل طبیعی و چند گیاهه باشد،به مقدار مناسب هیچ اشکالی ندارد.

آیا دادن قطره AD را که متخصصین اطفال می گویند، به نوزاد،توصیه می کنید؟

به جای این قطره برای تامین ویتامین D بچه را لخت کنید با روغن زیتون بدن او را ماساژ دهید و در معرض نور مسقیم آفتاب قرار دهید و عسل نیز به او بدهید. باید غذای کمکی مغذی نیز به بچه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *