آموزش طب

تطهیر جنسی

تطهیر جنسی در طب ایرانی اسلامی

در مورد تطهیر جنسی آیات، روایات و احادیث زیادی داریم که زنان و مردان چگونه باید درخصوص میل جنسی و… دارای طهارت باشند.
پیامبر اکرم (ص) تطهیر جنسی را مهم می دانند و میفرمایند: نکاح سنت من است و اگر کسی از سنت من رویگردان شود، ازمن نیست.

بعضی فکر می کنند تطهیرجنسی از دیدگاه طب اسلامی همان تطهیر جنسی، یعنی فقط حلال و حرام بین زن و مرد است.
خیر اینطور نیست. در بحث تطهیر و پاکسازی جنسی ما باید بدانیم که بدن انسان دارای یکسری نیازاتی است که اگر برآورده نشود، باعث آسیب و به هم خوردن نظم بدن جسم و گاهی روح و روان می شود.

  • منی و اسپرم و… عصاره هضم چهارم است که وقتی فرد به سن بلوغ می رسد با علایمی خود را نشان می دهد.
  • این پاکسازی طبیعی باید انجام شود. در بعضی از مردان که هنوز مجرد هستند، بدن برای تنظیم خود در هنگام خواب شرایطی ایجاد می کند تا فرد محتلم شود. این یعنی پاکسازی بدن از نوعی خلط است که دربدن، رو به ازدیاد رفته است.
  • نوعی پاکسازی خوب. حالا این پاکسازی و تطهیر باید توسط یک روش مناسب انجام شود و آن ازدواج است. متاسفانه و متاسفانه گزارش ها و مشاوره هایی که داشته ایم، در برخی موارد این بوده که جوانی جهت شدت میل جنسی نزد مشاور رفته و مشاور به ایشان توصیه کرده که استمناء نماید!!! خوب این روش پزشکان غربی است.

اما در طب اسلامی و سنتی این کار  (یعنی استمناء) باعث مشکلات و مضرات جسمی و روحی شدید است.
زیرا ما می توانیم با یکسری اصول مزاجی و خوراکی، بدن فرد را در بحث شهوت تعدیل کنیم.
اعتقاد ما بر این است بدن، خود دارای ساختار کاملی است که در شرایطی اگر نیاز باشد با حالتی مانند احتلام و…، سیستم بدن را منظم می کند و در شرایط خاص، طب اسلامی و سنتی، راهکارهای مناسبی دارد که نیاز به توصیه های غربی به چنین داروهای شیمیایی، برای کم کردن میل جنسی را ندارد. زیرا این داروها گاهی خطرات عقیمی و… را نیز در بردارند.

ازدواج مهم ترین بخش تطهیر جنسی است. جناب حضرت علامه حسن زاده آملی در بحث ازدواج می فرمایند:

“ازدواج جهت انشاء صورت انسانی است نه (صرفا) اطفاء شهوت حیوانی.

این بحث انشاء و صورتگری انسان توسط پدر و رحم نازنین مادر، که کارخانه انسان سازی است، بسیار مهم است.

  • باید ببینیم چه کسی با چه کسی ازدواج کند، بهتراس؟
  • چه مزاجی ممکن است با مزاج دیگر سر سازگاری نداشته باشند و چه مزاجی با چه مزاجی تفاهم بیشتری می توانند داشته باشند؟
  • شرایط انعقاد نطفه چیست؟
  • چه مسایلی را هفته ها قبل از انعقاد نطفه از نظر جسمی و معنوی، باید رعایت کرد؟
  • چه مسایلی دقیقا حین انعقاد نطفه باید رعایت شود؟
  • چه مسایلی از زمانی که مرد منی و اسپرم خود را که انسان بالقوه است به کارخانه انسان سازی یعنی زن تقدیم و هدیه نمود ،از بعد آن توسط زن و مرد باید رعایت شود؟

متاسفانه اجتماع در این خصوص فقر علمی دارد. مثلا وقتی می رود خودرو یا ماشین لباسشویی و…بخرد، تمام جوانب را می سنجد. اما در زمان انعقاد نطفه چیزی را لحاظ نمی کند.

اکثر حیوانات در زمانی خاص بر اساس مکان ها و حالت خاص اجرام آسمانی، دست به انعقاد نطفه می زنند.
زمانی نطفه منعقد می کنند که مثلا در بهار، بهترین علف تازه و لطیف برای نوزاد یک آهو یا گاو وحشی وجود داشته باشد.
اما انسان از هیچ قانونی تبعیت نمی کند. هیچ چیز را لحاظ نمی کند. در اول و وسط ماه قمری نطفه منعقد می کند.

  • می گوید چرا فرزندم ضعیف است؟ چرا؟ !!  چرا فرزندم بیش فعال است؟ زیرا اول ماه نطفه گذاشتی.
  • چرا زود در سن پایین پرفشاری خون می گیرد؟ زیرا وسط ماه نطفه گذاشته شده است و ..

جالب اینکه گاهی اصلا نمی دانند نطفه منعقد شده یا نه. یعنی اصلا بی هدف نطفه منعقد می شود و بعد تازه با خبر می شوند.

این ها در قیامت پرسش می شود.

خداوند در قرآن می فرماید: نساوکم حرث لکم. زنان شما کشتزار شما هستند.

کدام کشاورز اینگونه که الان مرد و زن در خود کشاورزی می کنند، که مرد و زن جامعه ما می کنند؟

یک کشاورز دقیق اطلاعات جمع می کند از چه نوع بذری، چه زمانی و …، زمین را از مدت ها قبل آماده می کند. شخم می زند؛ آب می دهد و بعد آن را وجین می کند و …

مردم جامعه ما باید حرف بشنوند. باید برای طهارت جنسی خود وقت بگذارند.

می گویند از کوزه همان تراود که در اوست. در اصطلاح فلسفی می فرمایند: “معطی شی ء فاقد شی ء نتواند بود”.

یعنی نمی شود که پدر و مادر چیزی را نداشته باشند و بخواهند آن را به فرزندشان بدهند.

قدم اول برای داشتن فرزند خوب، اصلاح جسم و روح خود شخص است.

  • فرد باید مزاج خود را پاکسازی کند و بدنش را در شرایط مطلوب مزاجی قرار بدهد. این یعنی دهنده و فاعل باید در شرایط خوب و بهینه قرار داشته باشد. اما به قول قرآن که نساء کم حرث لکم..، باید اگر مرد هست، زمین خوب هم انتخاب کند و اگر زن هست، برای وجود مبارک خودش، برای کارخانه انسان سازی خودش، ارزش قایل شود و به دنبال یک باغبان و کشاورز خوب باشد.
  • مثلا چقدر دخترهای خوب، باحجاب و… بودند که بسیار مقید بودند اما به دست مردها و شوهرهای نادرستی افتادند و مسیر زندگیشان عوض شد و تمام معنویات و… همه از زندگیشان رفت.

پس قدم بعدی، داشتن شریک خوب است.

خیلی چیزها باهم نمیتوانند ازدواج کنند. مثلا سنگ و آب نمیتوانند ازدواج کنند. زیرا ماده اصلی آن ها باهم متفاوت است.

در زمینه ازدواج یکسری شرایط مهم وجود دارد. مانند شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، زیبایی و ظاهر، سن و شرایط طبی

این علوم، در افراد مسن و قدیمی از قبل وجود داشته است. آن ها می فهمیدند چه کسی به چه کسی میخورد یا نمیخورد؟ و این خودش یک علم است. . علوم وابسته به این قضیه مزاج شناسی و انساب و نسب شناسی است.

  • فردی می خواهد ماشین بخرد. تحقیق می کند که تولید ماشین چه سالی بوده است؟ چند دست چرخیده است؟ مصرف سوختش چطور است و …اما می خواهد ازدواج کند دیگر تحقیق نمی کند. فقط میگوید عاشق شدم و تمام. علم انساب علمی است که می گوید این فرد که می خواهی با آن ازدواج کنی شش هفت نسل آن طرف ترش، چه کسانی بوده اند و چگونه انسان هایی بوده اند.
  • حضرت علی (ع) بعد از حضرت فاطمه (س) به یکی از نزدیکان که علم نسب شناسی بلد بود، می فرماید: برو برای من یک زنی بگیر با این مشخصات و …که مشخصاتی که می دهد این خصوصیات را داشته باشد و از خاندانی شجاع باشد. چرا؟ زیرا حساب وکتاب دارد. بعد ایشان می رود ام البنین را به حضرت پیشنهاد می دهد و آقا هم قبول می کند. زیرا انسان کاملی است و قضیه کربلا را از الان می خواند. می داند بعدها حسین یار و یاور و یک شیر می خواهد که در کنارش باشد. باید به او ابوالفضل العباس تقدیم کند.
  • چون اعتدال مزاج بین زن و مرد ایجاد شده است. وقتی زن شجاع باشد و مرد هم شجاع، فرزند شجاع می شود اما اگر مرد شجاع و زن متهور باشد، چه بسا فرزند نیز متهور شود و تهور خوب نیست. درعلم اخلا،ق تهور از فضایل نیست از رذایل اخلاقی است. اما شجاعت از فضایل اخلاقی است. ترس و جبن که جنبه تفریطی است به همراه تهور که جنبه افراطی است هر دو از رذایل هستند. اما شجاعت که جنبه اعتدال آن دو است، از فضایل است.
  • زیرا در ترس و تهور هر دو قوه واهمه تاثیر گذاری دارد. اما در شجاعت، عقل حاکم است و … خوب پس باید تناسب بین زن ومرد باشد.
  • اجتماع باید به سمت انسان سازی برود. درد انسان سازی بگیرد تا مثل بیماری که درد دارد، به سمت طبیب می دود. حالا طبیب هرچه تجویز کند، عمل می کند. اما وقتی طبیب دنبال بیمار بدود، بیمار هیچ اهمیتی برایش قایل نمی شود.
  • حدیثی از پیامبر اکرم داریم که به ازدواج با دختران سیده تشویق می کنند. این یک تبلیغ نیست. البته ازدواج با سید یا سیده به علت حفظ حرمت، سنگین است. در آن حدیث، پیامبر مشخصات دختران و زنان سید را می دهد که از نظر جسمی و اندام، مشخصه های این زنان است. کسی که علم ندارد نمیداند، ولی این مشخصه ها خیلی مهم است و حاوی رمزها و مشخصات جسمی و روحی و روانی آنان است.

 چه افرادی با هم از نظر مزاجی ازدواج کنند؟

اولا همه چیز ظاهر نیست. مثلا افراد گرم مزاج خیلی گرمشان می شود و افراد سرد مزاج و سرمایی برعکس گرما دوست دارند و سردشان می شود. یکی میگوید بخاری را خاموش کن از گرما پختم. دیگری میگوید بخاری را زیاد کن یخ زدم. افرادی که گرمایی هستند و رطوبت هم دارند (دموی ها)عمدتا اهل تفریح و دید و بازدید هستند. اما افرادی که سرد و خشک هستند برعکس گوشه گیر و منزوی هستند،حوصله تفریح و پارک و گشت و منزل اقوام رفتن ندارند. مرد گرمایی میگوید برویم بیرون دوری بزنیم. زن میگوید ولش کن،هیچ جا خونه خود آدم نمی شود.

کسی که گرم و تر است، بخشنده و جواد است.  اما سرد و خشک ناخن خشک، بخیل است و مدام از بخشندگی همسرش حرص می خورد. این ها تفاوت های رفتاری است که بعضا مشکل ساز می شوند. گرم مزاج ها و به خصوص صفراوی ها دارای اعصاب تحریک پذیر هستند و زود عصبانی می شوند. اگر زن و شوهر هر دو صفراوی باشند و هر دو عصبانی بشنوند، معلوم است که چه اتفاقی می افتد. زد و خورد و دعوا و … اما بلغمی ها به علت رطوبت زیاد مانند آب که انعطاف پذیر است، انعطاف پذیری دارند.
مرد بلغمی اگر با یک زن صفراوی ازدواج کند، زن داد و بیداد کند، حوصله جر و بحث ندارد. میگوید باشه خیلی خوب.
زن و مرد صفراوی با اینکه زیاد با هم درگیر می شوند اما یک ساعت بعد به هم دل و قلوه میدهند. در مورد زن و مرد صفراوی می گویند: زن و شوهر دعوا کنند، ابلهان باور کنند. برعکس سرد مزاج ها که درگیری کم دارند مخصوصا سوداوی ها اما اگر قهر کنند، دیر آشتی می کنند.

در بحث مهم میل جنسی:

  • افراد گرم مزاج دارای میل جنسی بیشتر و افراد سرد مزاج دارای میل و توان جنسی کمتری هستند. حال اگر یک مرد گرم مزاج با یک زن سرد مزاج باهم ازدواج کنند، اگر تدبیری اندیشه نشود، یقینا به مشکل می خورند.
    در اینجا نباید خیلی به مزاج جبلی و ذاتی افراد دست زد. اما مهم این است اگر مثلا یک دموی که دارای میل و توان جنسی بالایی است (میل یعنی تمایل داشتن و توان یعنی قدرت داشتن، مثلا شاید کسی میل داشته باشد جماع کند، اما بعد از چند دقیقه خسته می شود و… ) با یک سوداوی ازدواج کند باید چه کرد؟
  • اول اینکه اگر دموی دارای غلبه دم نباشد و سوداوی هم غلبه سودا نداشته باشد بلکه فقط مزاج ذاتی آن ها سودا باشند، نیاز به درمان ندارند. بلکه نیاز به تدابیر دارند. متاسفانه بسیاری از درمانگران طب سنتی در اینجا بحث مزاج و غلبه مزاج را اشتباه می کنند. اگر غلبه مزاج داشتند مثلا غلبه سودا داشت که زیر چشم،  به سیاهی رفته است،ضعیف شده، دچار فکر و خیال و یبوست و… شده است باید درمان شود وگرنه مزاجش سودا است و هیچ اشکالی ندارد و نیاز به درمان نیز ندارد.
  • اگر مرد میل جنسی خیلی بالایی داشت و زن میل جنسی و سردی جنسی داشت، هر دو باید حدودا به مدت یک ماه شبی یک لیوان عرق رازیانه یا جوشانده رازیانه، هرشب کمی شیرین کنند و میل کنند.
  • مرد اگر خیلی گرمایی است، کمی آبلیمو می تواند در داروی خود بریزد. رازیانه شمشیر دو سر است. مصرفش میل جنسی مردان را کم و میل جنسی زنان را زیاد می کند. فقط مردان بیش از یک ماه نباید مصرف کنند زیرا باعث ضعف زیاد جنسی می شود و گاهی استفاده زیاد شاید باعث ضعف اسپرم و نازایی شود. به این صورت هر کدام کمی به هم نزدیک می شوند و مشکل حل می شود.
  • گاهی مرد و زن حتی مجرد دارای میل جنسی زیاد هستند. مردان در این شرایط : سکنجبین با کاهو، هندوانه، سرکنگبین و حجامت عام برایشان عالی است. برای خانم ها نیز سرکنگبین و حجامت عام بسیار خوب است.
  • الان نظم سیستمی زنان و مردان، دختران و پسران اجتماع دچار مشکل و بهم خوردگی شده است. زن ها ب سمت گرمی و مردان به سمت سردی می روند. در کل در هر دو گروه، سردی زیاد شده است. به همین علت سن ازدواج بالا رفته است.
  • وقتی سرما زیاد شود، میل جنسی، بلوغ فکری، اعتماد به نفس کم می شود و فرد خودش را آماده تشکیل زندگی نمی بیند، البته بحث فرهنگی نیز هست که جزء سردی محسوب می شود و نوعی سردی روانی به وجود می آورد.
  • فست فودها، نوشابه ها، گوشت مرغ و مواد نگهدارنده و… همه در این خصوص موثر هستند.

خیلی از خانواده ها مشکل ضعف میل جنسی دارند.
میل جنسی در تحکیم خانواده خیلی خیلی موثر است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد عمده طلاق ها در خانواده هایی است که دارای سردی زناشویی و جماع بوده اند.

سردی مزاج جنسی علل مختلفی دارد و بهتر است برای درمان آن به طبیب سنتی اسلامی مراجعه شود.

روش ساده و کلی درمان سرد مزاجی عبارت است از:

  • ترک سردی ها در زنان و مردان
  • در مردان مصرف آبگوشت البته بدون سیب زمینی و گوجه و لوبیا به همراه خرما هفت عدد، روزی یکبار تا چهل روز که از نظر کمی و کیفی، تقویت می کند.
  • در زنان نیز علاوه بر ترک سردیجات همان مصرف رازیانه به روش مذکور تا چهل شب و بستن کمر و مثانه با پارچه گرم، عالی است.

در بحث میل و قوای جنسی، چند پارامتر حایض اهمیت است و حتما باید لحاظ شوند که عبارتند از:

  1. نوع و مزاج خوراک معمول
  2. منطقه جغرافیایی و آب و هوایی
  3. سن
  4. جنسیت
  5. فرهنگ رایج
  6. مزاج افراد

این موارد در بحث پارامتر انتخاب همسر و مسایل جنسی نقش مهمی دارند.

نوع و مزاج خوراک معمول

  • بعضی خوراک ها کلا مزاج جنسی را تحریک می کنند و برعکس بعضی خوراک ها مزاج و طبع جنسی را ضعیف می کنند. در جاهایی که مثلا فلافل وخرما زیاد می خورند، یقینا میل جنسی مردان، تقویت می شود.
  • در جاهایی که خوراک آن ها دارای مزاج گرم است یعنی دارای میل جنسی قوی تری هستند نسبت به جاهایی که خوراک رایج آن ها ماهی است.
  • خوراک بسته به اثر و مزاج غذا، به طور مستقیم در میل جنسی اثرگذاری دارد.
  • منی از هضم چهارم است و درنتیجه نقش خوراک معمول، بسیار زیاد است.
  • وقتی در بعضی مناطق شمال حتی صبحانه نیز برنج می خورند، دیگر نمی شود انتظار گرمی مزاج جنسی زیادی داشت.

منطقه جغرافیایی ومحل سکونت

هر منطقه از کره زمین برحسب نصف النهارات و معدل النهار و ستارگان ثوابت و… تاثیرات خاص خود را دارد.

  • مثلا زعفرانی که در قاینات ایران کشت می شود و پسته رفسنجان و… منحصر به فرد است. خیلی کشورها سعی کردند این انحصار را از ایران بگیرند، همه چیز را نیز فراهم کردند اما نشد. چرا؟؟؟ زیرا درجه تابش و حالت آن زمین، نسبت به خورشید، ماه و افلاک منحصر به فرد است و نمی شود تکرار شود. پس به همین جهت می بینید چنین چیزی تکرار نمی شود.
  • به همین نسبت افراد یک منطقه جغرافیایی برحسب نسبت های فوق و تاثیر و تاثرات فوق دارای مشخصات جسمانی و روحی روانی می گردند که مختص همان منطقه است. این علم بسیار مهم است.
  • برحسب همین مساله مزاج جنسی افراد و مزاج بدنی افراد نیز متغیر است. همچنین حالت جغرافیایی بر اساس نزدیکی به کوه، دریا، بیابان و جنگل که مزاج جنسی را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • در مناطق نزدیک به دریا مزاج جنسی دارای رطوبت و در مناطق بیابانی مزاج جنسی دارای گرمی و خشکی و … است. این موارد دقیقا روی افراد تاثیرگذار است.

سن

  • از کودکی تا حدود ۱۱ سالگی در پسران و در دختران، به طور متوسط میل جنسی تازه درحال نمایان شدن است.
  • از این سن تا حدود 3۵ سالگی درحالت قدرت است. از این سن تا به سمت بالاتر کم کم به سمت ضعف و اضمحلال است.
  • این سنین را فرد باید بداند و به یاد داشته باشد در چه مرحله ای قرار دارد و اثرات هر مرحله از سن چیست؟

جنسیت

  • مردها درکل نسبت به زن ها دارای مزاج گرم تری هستند. البته این کلی است و شاید مزاج زنی از مردی گرم تر باشد.
  • هر مزاجی که گرم تر باشد، آن مزاج قاهر و دیگری مقهور است.
  • در کل زن ها به علت سردی و تری نسبی مزاج، نسبت به مردها دیرتر تحریک می شوند و مردها زودتر تحریک جنسی می شوند.

مزاج افراد

  • .افرادی که گرم مزاج هستند، میل و نیاز جنسی بیشتری دارند. افراد سردمزاج میل و نیاز کمتری دارند.
  • گاهی دو زن و مرد سرد مزاج، شاید سالی یک بار هم با هم جماع نداشته باشند و این از ضعف میل جنسی و سردی مزاج است. این نوعی بیماری است که باید درمان شود.
  • در مقابل افراد گرم مزاج، دارای نیاز بیشتری هستند و عموما چند همسری و تعدد زوجات، همه عموما در افراد گرم مزاج اتفاق می افتد.

فرهنگ رایج

  • در بحث تعدد زوجات و مانور میل جنسی در بعضی اقوام، تعدد زوجات رسم است و کسی هیچ مشکلی ندارد. اما در بعضی اقوام، گناه نابخشودنی است.
  • این ها ریشه در فرهنگ و رسوم یک اجتماع و قوم دارد که اجازه یک کار یا نهی کاری را می دهد.
  • فرد بسته به تاثیراتی که پذیرفته و عواقبی که عمل وی برای وی دارد، تصمیم می گیرد.

یقینا شش پارامتر فوق به تنهایی موثر نیستند.

مثلا
  • شاید فردی گرم مزاج باشد اما به علت شرایط فرهنگی و قومی، توان تخلیه میل جنسی از جهات تعدد زوجات را نداشته باشد. مثلا فرهنگ رایج به او اجازه می دهد، اما به علت سردی میل جنسی تمایلی در او دیده نمی شود.

در مقاله بعدی، در مورد تطهیر روانی مطالبی ارایه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *