آموزش طب

انواع روش های درمان 11

رکن آتش

بند دوم تبلور ارکان در داروهای درمانی در طب اسلامی سنتی آتش است. در مقاله قبلی در مورد بند اول ارکان یعنی آب، مطالبی ارایه کردیم.

آتش

  • آتش و حرارت به صورت تفکیکی و مستقل در طب اسلامی و هم طب سنتی، کاربرد فراوان دارد.
  • خورشید برای ما مظهر گرمی و خشکی است.
  • از گرما و خورشید و آتش در طب اسلامی و سنتی بهره وری زیادی می گردد.
  • یکی از روش های درمانی از خورشید و حرارت آن، بحث افزایش قد است.
  • در این روش بهتر است یک روز در میان قسمت پشت کمر و کتف را یک روز روغن زیتون و یک روز روغن کنجد بمالید و پشت به آفتاب به مدت نیم ساعت بنشینید.
  • این روش مستقلا نتایج خوبی در درمان کوتاهی قد دارد. البته نسخه تکمیلی هم به صورت بادکش و داروها و غذاهای خوراکی دارد.
  • در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و سرد مزاج هستند، دقیقا همین روش به خصوص در تابستان نتایج عالی دارد.

 خود آب و آتش و… به صورت منفرد هم داروی درمانی محسوب می شوند.

  • افرادی که دارای غلبه بلغم هستند می توانند روزانه از کم و به مرور زیاد در آفتاب پیاده روی کنند.
  • افراد سوداوی نیز می توانند با در دست داشتن مقداری شربت عسل در آفتاب پیاده روی کنند و بعد از کمی چند جرعه شربت عسل بنوشند.
  • از جمله داروهای دیگر با استفاده از حرارت و آتش، کنترل دردهای سرد است.
  • ساده ترین و ابتدایی ترین کنترل دردهای سرد به خصوص دردهای سرد و تر، استفاده از عنصر آتش است.
  • مثلا در درد سینوس ها ناشی از سینوزیت، ابتدایی ترین و کاراترین روش کنترل، گرم کردن حوله و قرار دادن آن روی گونه ها و پیشانی است.
  • همچنین دردهای روماتیسمی و مفصلی ناشی از سردی، این روش عالی و سریع جواب می دهد.

 کنترل با درمان فرق می کند، درمان با شفاء فرق می کند.

کنترل یعنی: فعلا درد مهار شود تا بعد فرد فرصت کند خودش را درمان کند و بیماری را ریشه کن کند. فعلا درد کمر و سینوزیت امانش را بریده، جلسه یا مهمان هم دارد، پس فعلا با گرما کنترلش می کند.

درمان با شفاء هم فرق دارد ؛

  • کسی که برای رفع سودای خود اسطوخودوس را می پزد و می خورد شاید درد و سودایش رفع شود اما این فرد فقط درمان شده است و شفاء نیافته است.
  • شفاء درمانی است که در آن جسم و روح هر دو لحاظ شده باشند.
  • جسم خود را درمان کرد، اما روحش را سیاه کرد و به باطن و نفس ناطقه خود ضربه زد.
    این است که معصومین می فرمایند: “در حرام شفاء نیست.”

چون حرام به روح و باطن انسان ضربه می زند.

  • در مورد آفتاب درمانی، در تمام روایات هنگام بهره وری از آفتاب اشاره شده باید پشت به آفتاب بنشینید. چون رو به آفتاب چهره را پیر و پژمرده می کند.
  • البته در این عصر به علت صدمه دیدن لایه های جوی بیشتر از نیم ساعت آفتاب گیری نشود، بهتر است.
  • در میان فصل ها، فصل تابستان گرم و خشک و دارای بیشترین حرارت است .

 نظام خلقت مبتنی بر قبض و بسط است.

  • قرآن نیز اشاره به بحث رتق و فتق نظام عالم دارد و مستقیما اشاره می کند که عالم رتق و بسته بود و ما آن را بسیط و فتق کردیم.
  • جناب شیخ طوسی و بوعلی سینا نیز پیرامون این بحث رتق و فتق مطالب عجیبی بیان نمودند.
  • حضرت علامه حسن زاده آملی نیز در یک رساله شریف به نام رتق و فتق، مطالب بسیار جالبی را بیان نمودند و در آن رساله فرمودند که این رساله در حقیقت شرح آیه:

“اولم یر الذین کفروا أن السماوات و الارض کانتا رتقا ففتقنا هما”است.

  • دقیقا نظریه خلقت جهان که اکنون نیز مورد بحث است مطابق با همین گفته قرآن است. نظریه بینگ بنگ یا انفجار بزرگ نیز تابع همین مساله است.
  • کلا جهان برپایه رتق و فتق است. حالا اگر ما فصول را نگاه کنیم رتق و فتق و قبض و بسط را دقیق در آن مشاهده می کنیم.
  • وقتی به فصل پاییز می رسید هوا و کل موجودات به سمت سردی و خشکی یعنی قبض می روند؛
  • در فصل زمستان کل موجودات و بدن ما رطوبت می گیرد و سرما حاکم است؛
  • درفصل بهار به بدن ها گرمای نسبی و رطوبت حاکم می شود یعنی منبسط می شود.
  • در فصل تابستان باعث گرما و خشکی زیاد می شود.

با یک نگاه ساده می بینیم بدن موجودات زمینی در طی چهار فصل، مانند ضربان قلب در حال قبض و بسط است و این قبض و بسط، باعث پیشگیری از انواع بیماری ها و درمان بسیاری از بیماری هاست.

مثلا اگرهمیشه تابستان بود بدن اذیت می شد. همچنین اگر همیشه هوا سرد و تر بود به زودی تمام بدن ها به علت تکاثف اخلاط فاسد می شد و عمرها کوتاه می شد.

در مقاله بعدی ادامه این مطالب را بررسی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *