آموزش طب

آداب و رسوم از دیدگاه طب ایرانی اسلامی

آداب و رسوم از دیدگاه طب ایرانی اسلامی

آسیب های جسمی و روانی در آداب و رسوم

یکسری آفات در رسوم وجود دارد، که واقعا آفت است.

  • بعد از مراسم عروسی و مراسم عروس کشان (مراسمی که درآن عروس و داماد را سوار ماشین می کنند و چند ماشین، آن ها را به همراه بوق و سر و صدا همراهی می کنند)، نباید نطفه گذاری کنند.
  • مورد بعدی اینکه زن و مرد از صبح خسته و با استرس هستند، عموما هم با بی طهارتی مانند موزیک و…توام شده، حالا شب باید طبق رسم بروند انسان بکارند که قرار است یک انسان خلق شود. بعد می گویند چرا فرزندم عصبی و پرخاشگر است؟ خوب خودت، درچه حالی بودی وقتی نطفه گذاشتی؟ آیا مزاج جسمی و روحی و روانی شما در حالت اعتدال بود؟

در هر حال جسمی و روحی بودی، فرزندت همان خواهد شد، شک نکن.

  • مردم باید حرف بشنوند، اجتماع باید از علمای حقیقی حرف بشنود.
    نمیدانند، این مراسمی که عروس و داماد را سوار ماشین می کنند و بوق و… چه آسیب های جسمی و معنوی ای به عروس وداماد می زند و مزاج جسمی و روحی آنان را تا چه حد متاثر می کند. وقتی مرتب بوق ماشین را یکسره میکنند و صدای آهنگ را بالا می برند و مزاحمت ایجاد می کنند، آه و ناله و اعتراض در همسایهها، در قلبشان از نظر تکوینی به این راحتی، رهایشان نمی کند. خلاصه اینکه عالم بی حساب و کتاب نیست.

عالم مانند زنجیر به هم متصل است و هر عملی، عکس العملی در ظاهر و باطن عالم دارد.

  • وقتی عروس را با آرایش و بدون حجاب به نمایش می گذارند، یقینا از چشم زخم در امان نخواهد بود و این بدحجابی و عدم رعایت احکام شرعی، اثر تکوینی دارد. زیرا شرع آمده است تا با قوانین و عالم ماده، تطبیق دهد و هرجا تطبیق به هم بخورد، انسان آسیب می بیند.
  • چشم زخم گاهی به فرد آسیب جسمی، گاهی روحی و روانی و گاهی آسیب معنوی می زند و مزاج جسمی و باطنی فرد را به هم می زند.
  • بحث چشم زخم یک مساله کاملا علمی است. احادیث و روایات زیادی در این مورد بیان شده است مانند:
  1. وان یکادالذین کفروا….
  2.  قل اغوذ برب الناس و…

 بحث چشم زخم را علم بسیار تاکید دارد و مطالب بسیاری در خصوص آن مطرح شده است. این موارد را اجتماع باید بدانند.

  •  باید کلاس های اساسی برای قبل از ازدواج بگذارند.
    این کلاس های بهداشت کافی نیست. دختر و پسر، امروز با هم عقد می کنند، می روند پی کار خودشان.

آداب و رسوم از دیدگاه طب ایرانی اسلامی

کلمه عقد یعنی گره

عاقد یعنی کسی که دو نفر را به هم گره می زند.

بعضی بزرگان می فرمایند: عاقد باید چنان، جان قوی داشته باشد، که با آن الفاظ بتواند واقعا دو دختر وپسر را به هم گره بزند. این حرف خیلی مهم است. قبلا در خیلی از جاها رسم بود که دختر و پسر بعد ازعقد، تا سه روز نباید از منزل خارج می شدند. چرا؟ زیرا این رسم ها، گاها اسراری داشت.

شما چسب هم به چیزی می زنی، در دستورالعملش نوشته است چندین ثانیه یا دقیقه باید صبر کنید تا چسب محکم شود. در عقد هم دو جوان، سه روز باهم باشند تا حالا که جناب عاقد با آن الفاظ مقدس و جان پاک و قوی خودش، جانشان را به هم گره زد و چسب زد، این چسب خوب بگیرد.

در مقاله بعدی، به موضوع ازدواج و انتخاب همسر از دیدگاه طب ایرانی اسلامی، می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *