آموزش طب

انواع روش های درمان 12

رکن آتش

در مقاله قبلی، در مورد رکن آتش، مطالبی ارایه کردیم. در این مقاله نیز ادامه این موضوع را می خوانیم.

آتش

  •  فصل تابستان هم فصلی است که درآن، عنصر آتش و حرارت حاکم است و چرخه فصول و قبض و بسط در فصول را عرض کردیم و گفتیم تمام عالم از جمله تمام کهکشان ها و مدار کرات و سیارات و منظومه ها و… همه در حال رتق و فتق و قبض و بسط هستند.
  • الان چند سالی است که دانشمندان نجوم، اثبات کرده اند که کهکشان ها در حال دور شدن از هم هستند.
  • علاوه بر مباحث فوق، ساعت های روز نیز حالات قبض و بسط دارند. در زمانی از ساعات، هوا سرد و فاصله مولکولی اتم ها و مولکول ها کم و در ساعات ظهر و بعد الظهر هوا گرم تر و فاصله مولکولی بیشتر می شود.
  • در تابستان، آتش و حرارت حاکم است. در نتیجه این حرارت و گرما خود منضج و مسهل اخلاط بلغمی است.
  • متاسفانه زندگی ماشینی شده و اکثر مردم در تابستان زیر کولر هستند و این اصلا خوب نیست.
  • اخلاطی که باید در تابستان نضج پیدا کنند و از بدن دفع شوند به واسطه استفاده زیاد از سرمای غیر طبیعی در بدن، حبس می شوند.
  • چربی هایی که در خون باقی مانده باید توسط حرارت رقیق و لطیف شود و بعد یا به مصرف بدن برسد یا توسط ادرار و مخصوصا تعریق از بدن دفع شود.
  • به علت استفاده زیاد از کولر در بدن، حبس می شوند. بعد می گوییم چرا اینقدر سن مرگ و میر به جوانی رسیده است!!
  • در تابستان به علت تعریق و دفع عرق و مایعات توسط پوست ها، فشار و کار کلیه ها، کمتر می شود و در یک فصل استراحت بیشتری می کنند. هر چند کارکرد آن ها به علت نوشیدن آب بیشتر افزایش پیدا می کند، اما به علت رقیق شدن خون در این فصل، باز هم فشار روی آن کمتر است.
  • نوع سردی کولر یک سردی غیر طبیعی است و به مرور زمان باعث عوارضی خواهد شد. درست است گازهای کولر معمولا نشت نمی کند اما در همان حال نیز خالی از مضرات نیست.
  • عموما افرادی که در تابستان زیاد زیرکولر هستند، گرفتگی کتف و کول و… پیدا می کنند. چون مواد زاید در بدن می ماند و دفع نمی شود و در یک نقطه تجمع می کند و بیشترین محل تجمع فضولات هم همان اطراف یعنی حدود محل حجامت عام است. به خصوص با سردی غیر طبیعی کولر که باعث قبض و گرفتگی می شود.

حرارت در منظر طب اسلامی سنتی دارو است.

  • همان گونه که مصرف آویشن و خرمای زیاد برای یک فرد صفراوی یا غلبه صفرا به مرور زمان عوارضی دارد، یقینا مصرف حرارت و گرمای تابستان نیز باعث عوارضی در فرد صفراوی می شود.
  • مثلا بیماری با غلبه صفرا به شما مراجعه می کند و شما تمام تدابیر را انجام داده اید و داروهای صحیح هم تجویز کرده اید اما بعد از مدتی اثری از درمان در او نمی بینید، بعد از بررسی متوجه می شوید که این فرد شرایط کاریش در گرما است، مثلا شغلش شاطر نانوایی است.
  • تماس مداوم ایشان با آتش و گرمی و خشکی باعث عدم کارایی نسخه های درمانی شما شده است. خود حرارت و گرمای زیاد نیز باعث خسارت است.
  • گرمای زیاد باعث ایجاد غلبه صفرا در افراد می گردد.
  • قوای بدن را تحلیل می برد.
  • اعضای رییسه را تضعیف می کند.
  • ایجاد خشکی زیاد در بدن می کند.
  • باعث غلطت خون و سوختن اخلاط در بدن می شود درنتیجه باعث فشار به قلب و کبد می شود.
  • پس بهره وری ما از حرارت، باید متناسب باشد.
گرما، حرارت و آتش به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:
  1. طبیعی
  2. مصنوعی
  3. با واسطه بشر
  4. بدون واسطه بشر
  • مثلا خورشید بی واسطه است.
  • آتش چوب طبیعی است.
  • حرارت ناشی از المنت برق و بخاری برقی غیرطبیعی و صنعتی است و حرارت های صنعتی به علت شدت خشکی، باعث خشکی شدید می گردد.

 در طب اسلامی و سنتی یک روش به نام: داغی درمانی یا (کی) داریم.

  • در طب اسلامی از داغی درمانی زیاد استفاده نمی شود، یعنی تا مجبور نشود استفاده نمی شود و به عنوان حربه آخر است.
  • داغ درمانی بیشتر با مزاج های تر سازگار است.

داغ کردن دو شیوه دارد:

  1. مستقیم با فلزات مانند: مس، طلا و سرب.
  2. داروهای داغ گذار مانند: زاج ها، زرنیخ، آهک، کف دریا و…
  • در شیوه اول، یا فلز داغ شده روی عضو قرار می گیرد یا فلزی مانند سرب، ذوب می شود و در یک نقطه و سوراخ بدن ریخته می شود که کار بسیار ظریف و دقیقی است.
  • داغی در درمان و کنترل بعضی از بیماری ها که دیگر به هیچ روش درمانی جواب نمی دهد، پاسخ خوبی می دهد. مانند سیاتیک مزمن و حاد، خونریزی های شدید ازجمله بواسیر، رفع اورام نقاط مختلف بدن، انحراف طبیعت مدبره بدن از عامل اصلی به هر علت و…
  • جناب جرجانی در کتاب ارزشمند خود به نام” ذخیره خوارزمشاهی” در ۱۲ باب درمان ۱۱ بیماری با روش داغی را شرح داده است.
  • جناب علی حسین شطشاط در کتاب “ابزار جراحی “خود، تصاویر مربوط به انواع ابزارهای داغی را آورده است.

شرح بسیاری از جراحی ها و… آن هم جراحی ها سنگین در کتب طبی آمده است. اینطور نبوده که جراحی وجود نداشت. وجود داشت، اما هم طب اسلامی و هم سنتی چون کل نگر است و توان بالایی دارد عموما یا با دارو یا با روش های درمانی مانند فصد، حجامت و…نیاز به جراحی را برطرف می کرد و فقط و فقط در شرایط خاص و از روی ناچاری اقدام به پاره کردن پوست و گوشت و… می کردند.

زیرا جراحی عوارض دارد. و به قول طب چینی چون هر نقطه انرژی خاص خود را دارد، با پاره و بریدن بدن، آن انرژی تخلیه می گردد و دیگر مثل روز اولش شارژ نمی شود.

مثلا جراحی باز قلب باعث کم شدن عاطفه می شود. به همین جهت در طب اسلامی و سنتی عمل جراحی تا حد ممکن انجام نمی شود.
حتی طب سنتی داروهای بیهوشی طب نوین را هم تایید نمی کند. چون عموما دارای طبع شدید سرد هستند و باعث عوارض شدید  ازجمله ضعف حافظه و…می شوند اما ما در منابع کهن فرمول های بسیار جالبی از داروهای بیهوشی داریم. فرمول هایی که تا این حد عارضه ندارند و بعد هم با دادن یکسری بخورات و بوه،ا فرد را به هوش می آوردند.

در مقاله بعدی، در مورد رکن باد مطالبی ارایه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *