آموزش طب

آشنایی با مبانی طب اسلامی و سنتی 6

آشنایی با مبانی طب اسلامی و سنتی

انواع حجامت

به طور کلی 5 نوع حجامت وجود دارد. و به تناسب در کشورهای گوناگون، مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. حجامت خشک ساده (Dry Cupping) یا بادکش: بیشتر در کشور چین، آلمان و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. حجامت تر (Wet Cupping) یا حجامت با خون گیری: بیشتر در ایران، کشورهای اسلامی، عربی، آفریقایی، آسیایی، آمریکا و مناطق گرمسیری مورد بهره برداری قرار می گیرد.
  3. حجامت گرم و خشک: که از ابداعات حکمای طب اسلامی است. در ایران، کشورهای عربی و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. حجامت تر سوزنی (needle cupping): بیشتر در کشور چین و آمریکا استفاده می شود.
  5. حجامت گرم آبی (Water cupping): در کشور آمریکا استفاده می شود.

موسسه تحقیقات حجامت ایران، با استفاده از ترکیبی از انواع حجامت ها، بیش از هفتاد طرح حجامتی را طراحی کرده و برای درمان بیماری های گوناگون، مورد استفاده قرار می دهد.

انواع حجامت تر

  1. حجامت عام (نافع یا کتف)
  2. حجامت رهاننده (ساکرال)
  3. حجامت ساقین
  4. حجامت کفل (ورک)
  5. حجامت لاله گوش
  6. حجامت نقره (مغاک) یا گودی گردن
  7. حجامت موضعی
  8. حجامت اخدعین
  9. حجامت آلرژی
  10. حجامت احتقان
  11. حجامت بین پاشنه و قوزک خارجی (بین الکعب و العرقوب)
  12. حجامت سر (شفا)
  13. حجامت پس سر (قمحدوه)
  14. حجامت کلیه
  15. حجامت زانو
  16. حجامت تحت الذقن (چانه)
  17. حجامت پشت گوش (ماستوئید)

انواع حجامت موضعی

  1. حجامت موضعی موضع آکنه
  2. حجامت موضعی نیش گزنده
  3. حجامت موضعی درد زونا
  4. حجامت موضعی اگزمای منتشر
  5. حجامت موضعی پسوریازیس
  6. حجامت موضعی خارش غیر سیستمیک
  7. حجامت موضعی درگیری عروق و اعصاب (مانند بلز پالزی)
  8. حجامت موضعی روی گونه (مانند پولیپ بینی)
  9. حجامت موضعی کنار زخم سوختگی
  10. حجامت موضعی کنار زخم بستر
  11. حجامت موضعی هماتوم و تروما
  12. حجامت موضعی سالک
  13. حجامت موضعی گانگرن
  14. حجامت موضعی کلوئید
  15. حجامت موضعی فیستول
  16. حجامت موضعی سلولیت
  17. حجامت موضعی فلبیت
  18. حجامت موضعی هموروئید
  19. حجامت موضعی عفونی
  20. حجامت موضعی سینه به منظور دفع آبسه
  21. حجامت موضعی عضلات آسیب دیده
  22. حجامت موضعی اسپاسم
  23. حجامت موضعی درد مهاجر
  24. حجامت موضعی آتروفی اندام ها
  25. حجامت موضعی آلوپسی
  26. حجامت موضعی جناق سینه
  27. حجامت موضعی شکستگی
  28. حجامت موضعی تمپورال راست و چپ
  29. حجامت موضعی موضع ستون فقرات
  30. حجامت موضعی سودا زدا
  31. حجامت موضعی سینوزیت

انواع حجامت گرم و خشک

  1. حجامت گرم وسیع کتف
  2. حجامت گرم وسیع شکم
  3. حجامت گرم زانو
  4. حجامت گرم تیرویید
  5. حجامت گرم کشاله ران
  6. حجامت گرم روماتیسم
  7. حجامت گرم تخمدان و کمر در بانوان
  8. حجامت گرم پوبیس در آقایان
  9. حجامت گرم موضعی
  10. حجامت گرم خون ساز
  11. حجامت گرم لغزان
  12. حجامت گرم خورشیدی
  13. حجامت گرم گونه
  14. حجامت گرم پیشانی
  15. حجامت گرم روی سینه
  16. حجامت گرم زیر سینه
  17. حجامت گرم کبد
  18. حجامت گرم کلیه
  19. حجامت گرم لغزان کلیه ها
  20. حجامت گرم قله و قاعده ریه
  21. حجامت گرم وسیع ریه
  22. حجامت گرم دیسک
  23. حجامت گرم مسیر سیاتیک
  24. حجامت گرم کمر
  25. حجامت گرم در لوردوز کمری
  26. حجامت گرم در برآمدگی ستون فقرات کمری
  27. حجامت گرم در اسکولیوز چپ وراست

محورهای مورد توجه در حجامت درمانی

  1. حجامت تر
  2. حجامت گرم و خشک
  3. حجامت ترکیبی
  4. حجامت با تغذیه
  5. حجامت با داروی گیاهی و تغذیه، طراحی گردیده و به بیمار توصیه می شود.

شرایط لازم در تجویز حجامت

  1. جنس
  2. سن
  3. موقعیت جغرافیایی محل زیست
  4. تغذیه
  5. تحرک، ورزش
  6. طبع و مزاج بیمار
  7. نوع بیماری

روش های تجویز حجامت

  1. روش تجویز حجامت بر اساس طبایع چهارگانه که یک روش مهم و فراگیر تشخیص طب اسلامی و طب سنتی است، صورت می گیرد.
  2. روش تجویز بر اساس تشخیص طب سوزنی که این روش در چین، آلمان و آمریکا به کار گرفته می شود.
  3. روش تجویز بر اساس طب جدید(اللوپاتی) که پس از انجام آزمایشات و تشخیص بالینی طب جدید، انجام می شود.
  4. روش ترکیبی از داروهای گیاهی و رفتار آیورودایی که توسط طبیبان آیوردایی هند اجرا می شود.
  5. روش  ترکیبی از تشخیص طب اسلامی (طبایع و مزاج ها) و طب جدید که بیشتر توسط پزشکان آموزش دیده در موسسه تحقیقات حجامت ایران، صورت می گیرد.

حجامت پیشگیری

  • بر اساس آموخته های طب اسلامی، حجامت تر می تواند باعث پیشگیری از بروز بیماری های جسمی و روانی شود.
  • احادیث، تاکید فراوان دارند، بر اینکه حجامت کنید، قبل از اینکه غلیان خون، شما را بکشد.
  • تحقیقات علمی انجام شده نشان می دهد، که حجامت می تواند باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. از این جهت یک رسم ویژه از دیرباز در کشورهای اسلامی مطرح بوده است، که بر اساس آن همه افراد سالم در فصل بهار و پاییز حجامت می کردند. این کار را باعث حفظ سلامتی بدن می دانستند و اطفال خود را از سن چهار ماهگی حجامت می کردند.
  • بر اساس نظرات طب اسلامی، حجامت پیشگیری بهتر است در فصل بهار و پاییز انجام شود. در این صورت سیستم ایمنی بدن انسان، تنظیم شده و در مقابل بیماری های گوناگون، مقاوم می شود.
  • در صورت تصمیم به چنین عملی پیشنهاد می شود در صورتی که در شهرهای خوش آب و هوا و غیر آلوده زندگی می کنید، از غذاهای مناسبی در تغذیه بهره می برید و از تحرک لازم برخوردار هستید، سالانه یک بار حجامت کنید.
  • در صورتی که در شهرهای دارای آب و هوای آلوده، زیست می کنید، از غذاهای طبیعی کمتری استفاده می کنید و از ورزش و تحرک کافی فاصله گرفته اید، سالانه سه مرتبه، دو بار در بهار و یک بار در فصل پاییز، حجامت کنید.
  • در صورتی که بیمار هستید، در اولین فرصت می توانید با تجویز پزشک آموزش دیده حجامت، از انواع حجامت، برای درمان خود استفاده کنید.

درمان با حجامت

پزشک با استفاده از تعریفی که از بیماری و اتیولوژی که آن در اختیار دارد، حجامت را در درمان بیماری ها به کار می گیرد.

برای تحقق درمان به وسیله ی حجامت، لازم است دیدگاهی کامل نسبت به مکانیسم اثر حجامت در ذهن پزشک وجود داشته باشد تا براساس آن، به طراحی درمان با حجامت بپردازد.

مکانیسم های حجامت از دیدگاه طب اسلامی

  1. دفع فضولات خون
  2. دفع سموم و عفونت ها
  3. تنظیم اخلاط چهارگانه در بدن انسان (دم، صفرا، سودا و بلغم)
  4. رفع انسدادهای عروقی پدید آمده در نقاط مختلف بدن

مکانیسم های حجامت از دیدگاه طب جدید (کلاسیک)

قبل از اینکه بخشی پیرامون مکانیسم درمان حجامت داشته باشیم، باید تعریفی از بیماری ارایه دهیم، تا با دیدگاه کامل تری بتوانیم مکانیسم درمان حجامت را از دیدگاه علمی دریابیم.

سلول های بدن انسان، دارای چشم و گوش نیستند. لکن رسپتورهای سطح سلول باعث فعالیت ارادی و خودکار ترشح یا جذب و هر نوع حرکت لازم برای سلول می گردند. مانند چشم، گوش، دست و پای سلول عمل می کنند، زمانی که سلول های بدن، از یک سلول تخم شروع به تمایز می کنند، در حقیقت این رسپتورها هستند که تغییر می کنند و شکل وظیفه سلول را مشخص می سازند، نه چیز دیگری.

بنابراین متوجه می شویم که چرا بیماری های ایجاد شده با عامل مشترک، علایم متفاوتی از خود بروز می دهند. مانند: دیابت که به انواع I و II پدید می آید، هر دو نوع آن قابل برگشت است. این رسپتورها هستند که تغییر کرده و در نتیجه، بیماری ایجاد شده است. اگر به حالت اول درآیند، بهبودی حاصل می شود.

رسپتورهای سطح سلولی در اثر عوامل باکتریایی، ویروسی، قارچی یا سموم آن ها، تغذیه نامناسب و سموم صنعتی موجود در محیط، تغییر می کنند. این تغییرات منجر به تغییر فعال یا غیرفعال شدن ژن های هسته سلولی می شوند. بدین ترتیب که رسپتورها باعث فعال شدن گروهی از آنزیم های داخل سیتوپلاسم شده و در نتیجه ی آن، فاکتورهای هسته ای تولید می شوند. این باعث فعال شدن ژن های داخل هسته و یا غیرفعال شدن آن ها می شود.

این فاکتورها (nuclear factor) نامیده می شوند. خود این تغییرات، فعالیت ژنتیکی رسپتورهای سطح سلول را شامل می شوند.

گاهی بعضی از ویروس ها به داخل هسته ی سلول نفوذ کرده، ژنوم ویروسی بین ژن های هسته قرار می گیرد و این تغییر غیرطبیعی باعث فعالیت غیر طبیعی ژن ها می شود. در نتیجه سلول بافت های مختلف بدن، نوع فعالیت خود را تغییر می دهند. بعضی از آن ها حتی در اثر تغییر رسپتور، شکل خود را از دست می دهند. زیرا نتیجه تغییر رسپتورهای تمایز سلولی چیزی جز تغییر شکل و وظیفه سلولی نیست. این تغییرات در سیستم ایمنی، در هیپرسنستیویتی نوع 1، 2، 3 و 4 کاملا مشهود است. با اصلاح آن، بیماری به راحتی قابل برگشت و درمان است.

عواملی که باعث تغییر رسپتورها در حجامت می شوند عبارتند از:

حجامت به دو نوع کلی تقسیم می شود:

  1. حجامت گرم و خشک یا بادکش (Cupping)
  2. حجامت تر یا حجامت خون گیری (Wet Cupping)

هر کدام از این دو نوع حجامت، تغییراتی را در سطح پوست، در قسمت خاصی از بدن، پدید می آورند.

مانند اینکه در حجامت گرم، موضع، متورم شده و باعث التهاب پوست می شود. در حجامت تر علاوه بر التهاب پوست، خراش هایی متعدد در سطح دِرم و اِپیدرم ایجاد می شود. این اتفاق باعث می شود تا سایتوکاین های متعدد و متفاوتی در کراتینوسیتهای پوستی ترشح گردد. این تحریک که باعث ترشح سایتوکاین ها می شود، در رسپتورهای سطح سلولی تغییر پدید آورد و این تغییر باعث درمان شود.

عوامل تغییر رسپتورها به وسیله ی داروهای گیاهی

نقش معجزه آسای داروهای گیاهی در اثر تحریک همین سایتوکاین ها است. نه موادی که کارخانجات از گیاهان دارویی جدا کرده و به بیماران می فروشند.

سایتوکاین ها در اثر حجامت گرم (Cupping) ترشح می شوند.

بادکش در حجامت گرم، باعث می شود تا تغییراتی در رسپتورهای سلول ها ایجاد شده و فعالیت سیستم ایمنی در بدن شروع شود. در این فعالیت سایتوکاین هایی که ترشح می گردند عبارتند از: IL1،  IL2 ، IL4 ، IL8 ، II10 ، IFNa ، MCP2 ، MCP3 ،MIP10، MIP16، RNTS

البته شرح وظایف سایتوکاین های یاد شده، که به طور جداگانه به صورت مشارکتی باعث اثرات ثانوی نیز می شود و این اثرات ثانوی نیز موجبات ترشح ترکیبات جدیدی را فراهم می آورند، به تفصیل در کتاب مکانیسم حجامت از دیدگاه طب کلاسیک مطرح می شود.

سایتوکاین های مترشحه در حجامت تر (Wet Cuooing)

سایتوکاین هایی که در حجامت تر ترشح می شوند، عبارتند از: IL1، IL2، IL3، IL4، IL5، IL6، IL8، IL10، IL12، IL13، IL15، IL18، IL21، TNFA، TNFb، GMCSF، IFNa، IGF، TGFb، PDGF،TGF، FGF، KGF، CTGF، VEGF

سایتوکاین های بالا که به همراه منوآمین ها و ایکوسانوتیدها و سروتونین و هیستامین و پروتئین های ضد باکتری و ضد ویروس و ضد قارچ به علاوه پروستاگلاندین ها و فعال شدن کمپلمان فعال گردیده و باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

به نظر می رسد مهم ترین اثر حجامت شیفت THI باشد که باعث فعال شدن فاگوسیتوز در تمام بدن می شود.

مکانیسم های حجامت از دیدگاه طب جدید

  1. تنظیم سیستم ایمنی بدن انسان به وسیله حجامت عام
  2. تنظیم سیستم ایمنی محیطی به وسیله حجامت موضعی
  3. تنظیم ترشح غدد درون ریز و برون ریز
  4. تاثیر حجامت بر سیستم سمپاتیک و پارسمپاتیک
  5. تاثیر حجامت بر درناژ لنف
  6. تاثیر حجامت بر دفع سموم و رفع انسدادهای موضعی و محیطی
  7. تاثیر حجامت بر افزایش ترشح اندورفین

در صورتی که پزشک نتواند برای یک نوع بیماری، طرح درمانی مناسب طراحی کند، باید بیمار را به موسسه تحقیقات حجامت ایران ارجاع داده و طرح درمانی مناسب برای آن طراحی و به مداوا کننده ابلاغ نماید.

برآیند اجرای طرح های درمانی ضمن اینکه باعث بررسی اثرات درمانی حجامت بر بیماری های گوناگون می شود، فرضیات محققین، پیرامون مکانیسم اثر حجامت را نیز مورد اصلاح و تجدید نظر و یا تایید قرار می دهد.

بیماری های درمان شده با حجامت

پزشکان و محققان عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران، بر اساس مکانیسمی که از نقش درمانی حجامت سراغ دارند و با الهام از دستورالعمل های درمانی که در منابع طب سنتی و ایرانی و روایات مطرح شده است، بیماری های مختلف را تحت درمان، قرار می دهند.

با توجه به اینکه حجامت دارای عوارض جانبی نمی باشد و یا عوارض جانبی احتمالی پدید آمده در یک بیماری به سرعت قابل کنترل است، از نظر اخلاق پزشکی یک رفتار درمانی هجومی به حساب نمی آید و می توان با رعایت اخلاق پزشکی در پژوهش، طرح های درمانی گوناگون را برای بیماری های مختلف به اجرا درآورد و نتایج درمانی آن را ثبت کرد.

سازمان و تشکیلات موسسه تحقیقات حجامت ایران نیز زمینه ای پدید آورده است که به سرعت ایده های پژوهشی و هیپوتزهای علمی در پیکره موسسه نشر پیدا کرده است و موارد درمانی مختلف در بیماری ها به اطلاع پزشکان پژوهشگر برسد.

ارتباط عرضی و طولی مستمر اعضا با یکدیگر و برگزاری همایش های متعدد یک روزه که در آن نکات کاربردی مطرح می گردد، و در طول هفت سال گذشته، چهل و نه دوره همایش برگزار گردیده است، عامل دیگری است که به توسعه کاربرد حجامت در درمان بیماری های گوناگون انجامیده است.

بنابراین تمامی بیماری ها تحت درمان با حجامت قرار می گیرند و اثرات درمانی حجامت روی آن مطالعه می شود و موسسه تحقیقات حجامت ایران، برای لیست بزرگی از بیماری ها، درمان ترکیبی طراحی کرده است.

در این بیماری ها، طرح های درمانی حجامت، هم زمان با مصرف داروهای شیمیایی، شروع می شود و پس از سازگاری درمان حجامت با بیماری، به تدریج داروی شیمیایی، قطع می شود و ادامه درمان پیگیری می شود.

در لیست بیماری های درمان شده به وسیله حجامت، که به صورت درمان با حجامت و یا درمان بعد از اصلاح تغذیه و طبع، با حجامت صورت گرفته است، بیماری های زیر بیشترین اثر درمانی را گرفته است و جمعیت درمان شده به وسیله طرح درمانی حجامت در بعضی از بیماری ها، بیش از یکصد نفر است که به ترتیب ذیل در رشته های تخصصی مختلف، مطرح می گردد:

  1. اوره بالای خون
  2. فشارخون بالا
  3. فشارخون پایین
  4. غلظت خون بالا (پلی سایتمی)
  5. سرماخوردگی های مکرر
  6. آنمی فقر آهن
  7. سرخچه
  8. آبله مرغان
  9. سرخک
  10. زونا
  11. اوریون
  12. پنومونی
  13. مخملک
  14. آنفولانزا
  15. ایکترفیزیولوژیک (یرقان نوزادان)
  16. دیسمنوره
  17. الیگومنوره
  18. آمنوره
  19. هایپومنوره
  20. هایپرمنوره
  21. سندرم پره کلماتریک
  22. سندرم کلماتریک
  23. کیست تخمدان
  24. مسمومیت دارویی
  25. مسمومیت غذایی
  26. مسمومیت شیمیایی و گازهای شیمیایی
  27. سردرد میگرنی
  28. سردرد عصبی
  29. دردهای کهنه و مزمن اندام ها
  30. سندرم خستگی مزمن بدن
  31. اسپاسم عضلانی
  32. کاهش رشد و کوتاهی قد
  33. لاغری
  34. سیاتالژی (درد سیاتیک)
  35. سندرم کنال کارپ
  36. دیسکوپاتیها
  37. کمردرد Low back pain
  38. آرتروز کتف و زانو
  39. آکنه و بتورات پوستی
  40. کهیر
  41. اگزما
  42. درماتیت تماسی
  43. خارش پوستی
  44. آفت دهان
  45. تعریق فراوان بدن
  46. گرگرفتگی بدن
  47. پولیپ بینی
  48. ناخنک چشم
  49. اپیستاکسی مکرر (خون ریزی از بینی)
  50. بلزپالزی (فلج عصب صورت)
  51. PTSD
  52. تصلب شرایین
  53. گرفتگی عروق کرونر
  54. Chest pain (درد قفسه سینه)
  55. طپش قلب، آریتمی های قلبی و p.v.c
  56. اعتیاد دارویی
  57. اعتیاد به سیگار و مواد مخدر
  58. هیپوتیروئیدی
  59. هیپرتیروئیدی
  60. افسردگی
  61. سنگینی سر
  62. اختلالات رفتاری کودکان
  63. آلرژی
  64. آلرژی غذایی
  65. آسم غذایی
  66. آسم
  67. رماتیسم
  68. دندان قروچه Broxism
  69. هموروئید
  70. افزایش کلسترول و تری گلیسیرید (چربی خون بالا)

هم اکنون، موسسه تحقیقات حجامت ایران، سرگرم تامین تمهیدات اعتباری و امکانات فنی و ایجاد سازمان تخصصی برای تدوین گزارش علمی پیرامون بررسی اثر درمانی حجامت بر این بیماری ها است گه انشاالله به تدریج در مجلات معتبر علمی منتشر خواهد شد.

مزیت های حجامت نسبت به سایر روش های درمانی متداول

به طور کلی حجامت، یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است. اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود، برتری های فراوانی نسبت به روش های درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد.

مزیت های درمان با حجامت را می توان به طور خلاصه بدین شرح بیان کرد:

  1. حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است.
  2. حجامت برای تمامی سنین، کاربرد دارد.
  3. حجامت با حداقل توان فنی و تجهیزات اجرایی می تواند بیماری های سخت و مزمن را درمان کند.
  4. حجامت هیچ گونه وابستگی فنی، علمی و ابزاری به خارج از کشور ندارد.
  5. حجامت یک رفتار درمانی سرپایی است و نیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد.
  6. در حجامت، فاکتورهای مداخله گر، وجود ندارند و یک رفتار کامل، باعث درمان می شود.
  7. حجامت چون یک دستور دینی است، توان جلب تاثیرات روانی (سایکوتیک) در آن بالا است. از این طریق علاوه بر افزایش سطح درمان پذیری، باعث تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می شود.

مهم ترین بخش درمان با حجامت، تجویز حجامت است

به منظور پیشگیری از بیماری ها، می توان هر سال حداقل یکبار در فصل بهار، حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت از یک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله، یعنی چهل ساله چهل روز یکبار، پنجاه ساله پنجاه روز یکبار و …ولی حجامت درمانی اگر توسط افراد غیر مطلع انجام شود، ممکن است باعث درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.

چه افرادی را نباید حجامت کرد؟

افراد زیر نباید حجامت تر کنند:
  1. افرادی که با تعریف طب اسلامی و طب سنتی، دچار غلبه شدید بلغم هستند. این افراد باید حجامت گرم و خشک شوند.
  2. کودکان از بدو تولد تا چهارماهگی در صورت نداشتن بیماری
  3. زنان باردار تا ماه چهارم بارداری
  4. زنان در ایام عادت ماهیانه
  5. بیماران مبتلا به سیفلیس و سوزاک
  6. در کم خونی های شدید و کمبود پلاکت

مراکز معتبر حجامت

پزشکانی که دوره ی آموزش اجرا و روش تجویز حجامت را گذرانده باشند، صلاحیت انجام حجامت را دارند.

پیراپزشکان نیز در صورت گذراندن دوره ی آموزشی می توانند حجامت کنند. ولی تجویز حجامت باید با نظر پزشک آشنا با این روش درمانی، صورت گیرد.

لازم به ذکر است بخشنامه های اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجامت را یک رفتار درمانی نیازمند به پژوهش علمی، توصیف کرده است. این امر را در غالب طرح های پژوهشی، زیر نظر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، میسر می داند. بیماران برای انجام حجامت می توانند به شعبات موسسه تحقیقات حجامت ایران و پزشکانی که عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران هستند و دوره ی آموزشی خود را طی کرده اند و پروانه حجامت دریافت کرده اند، مراجعه کنند.

بهترین زمان انجام حجامت

بهترین زمان برای انجام حجامت پیشگیری در درجه اول فصل بهار و در درجه دوم فصل پاییز است. فصل تساوی شب و روز باعث می شود بدن انسان در معرض دو جاذبه ماه و خورشید قرار گیرد و و بر اثر جاذبه ماه، ترکیبات سبک معلق در خون (که از آن به فضولات خون تعبیر می شود و در طب جدید مواد بیوشیمی و هورمونی خارج از حد نرمال خون را گویند) به وسیله حجامت به اندازه بیشتری از بدن خارج می شود. بر اساس این قاعده بهترین زمان با گردش ماه قمری محاسبه می شود و ایام تربیع دوم و سوم ماه قمری، بهترین ایام برای حجامت است که عبارت است از هفتم تا بیست و یکم ماه قمری.

روزهای 17، 19، 21 ماه قمری در درجه اول و ایام 14 ماه قمری در درجه دوم و ایام هفتم ماه قمری در درجه سوم است.

بهترین ساعات برای حجامت، ساعت حضور ماه در وسط مدار آسمان است.

در ایام هفته تقریبا در تمامی روزهای هفته، حجامت قابل انجام است به جز روز جمعه.

بعضی از روزهایی که برای انجام حجامت توصیه شده است عبارتند از: پنج شنبه، سه شنبه، دوشنبه و یکشنبه

روزهای چهارشنبه و شنبه نیز توصیه شده ولی توصیه به قرایت آیه الکرسی در حین حجامت کرده اند.

روز جمعه برای حجامت مناسب نیست. برای حجامت اضطراری در این روز، قرایت آیه الکرسی ضروری است و در ساعت 11 تا 12 شرعی روز جمعه حجامت مطلقا ممنوع است.

برای حجامت درمانی، اولین فرصت بهترین فرصت است. در این صورت بیمار برای درمان خود بیشترین استفاده را می گیرد.

با عقل سازگار نیست که مثلا یک نفر که مسموم شده یا سکته کرده است را بگوییم برو و در فصل بهار برای انجام حجامت بیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *