آموزش طب

اصلاح سبک زندگی از دیدگاه طب سنتی اسلامی 3

اصلاح سبک زندگی از دیدگاه طب سنتی اسلامی

در مقاله قبلی، در مورد تغذیه و خوراک، نکاتی ارایه شد. در این مقاله به بررسی نقش روغن در سلامتی، شناخت روغن های غیر سالم و روغن های مفید و سالم می پردازیم.

نقش روغن در تغذیه:

متاسفانه در چند دهه اخیر و بعد از ورود روغن های جامد و مایع به کشورمان، جنبه تجاری مصرف روغن بسیار زیادتر از حد معمول و عقلانی شده است و مصرف آن روز به روز در اجتماع بیشتر می شود.

مصرف زیاد روغن و پختن و سرخ کردن غذاها با روغن ها، حتی روغن های اصیل و سنتی، کار صحیحی نیست و بهتر است خوراک ها تازه و بدون پختن مصرف شوند و برای گوشت ها و دیگر غذاها به روش آب پزی، کباب پزی و بخارپزی مورد استفاده قرار گیرند.

در عصر کنونی، عمده پخت و پزها به علت ترویج روش غلط تغذیه ای به جهت تبلیغات روغن ها و تجاری سازی آن به سمت سرخ کردنی، گرایش پیدا کرده است و همین اصل باعث پیدایش انواع بیماری ها در اجتماع شده است.

خصوصیات یک روغن خوب از دیدگاه طب ایرانی اسلامی:

  1. روغن باید لطیف و بدون رسوب باشد.
  2. روغن باید دارای هضم، جذب و دفع راحت برای بدن و بافت ها باشد.
  3. از نظر گرمی و سردی، گرما و سردی آن با بدن تطبیق داشته باشد.
  4. برای سرخ کردنی ها در درجه حرارت بالا، تحمل حرارت را داشته باشد تا روغن نسوزد.

روغن های خوراکی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. روغن های حیوانی
  2. روغن های گیاهی
روغن های حیوانی

این نوع روغن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی، بهترین روغن برای استفاده انسان است و در منابع طب سنتی و احادیث و روایات تایید و تاکید شده است.

روغن های حیوانی مانند: کره زرد و روغن زرد، دنبه گوسفند، شحم و چربی گاو از بهترین روغن ها برای مصرف انسان هستند.

روغن های حیوانی به این علت بسیار مفید است که حیوان با خوردن غذا و فرآیند خاص، خوراک اضافی را تبدیل به ماده ای به نام چربی می کند تا در هنگام نیاز سریعا آن را تجزیه، آزاد و مصرف کند. در نتیجه خوراکی که یک بار تبدیل به چربی شده است به سرعت در بدن ما جذب می شود و به علت لطافت، مازاد آن دفع می شود.

پس در بدن رسوب نمی کند و به سوخت و ساز بدن، کمک شایانی می کند.

روغن های گیاهی

روغن های زیتون و کنجد در میان روغن های دیگر، مفید ترین روغن ها برای انسان هستند.

روغن زیتون به علت لطافت زیاد، بهتر است فقط برای پخت در حرارت های پایین مانند نیمرو درست کردن یا ریختن روی سالاد و … استفاده شود. اما روغن کنجد، تحمل حرارت بسیار بالا را دارد تا حدی که بارها می توان پس از سرخ کردن، مجدد از آن استفاده کرد.

روغن ارده کنجد نسبت به روغن کنجد معمولی، لطافت بیشتری دارد و برای مصرف مناسب تر است.

روغن های حیوانی و گیاهی ذکر شده، جنبه غذاییت آن زیاد و به علت سنخیت داشتن با بدن، برای بدن مفید است.

ویژگی های روغن های حیوانی و گیاهی:

  • عموما به علت لطافت، برای بدن مفید هستند.
  • به راحتی جذب بافت ها می شوند.
  • به علت سنخیت با بدن، بافت ها و سلول ها در هضم آن مشکلی ندارند.
  • به علت لطیف و سریع الهضم بودن و فاقد رسوبات سنگین بودن آن، هر آنچه که بافت ها و سلول ها از آن نیاز ندارند را توسط قوه دافعه بافت ها و بدن می تواند به راحتی دفع کند. زیرا اگر چربی ها مانند چربی ها و روغن های رایج بازاری از بدن دفع نگردند باعث رسوب گذاری در بدن و تجمع چربی، چاقی، انواع انسدادها، سکته ها و … در انسان می شوند.

روغن های بازاری به علت های مختلفی مورد تایید نیستند.

  • خانمی که در آشپزخانه غذای سرخ کردنی را با روغن های بازاری مایع یا جامد یا روغن مخصوص سرخ کردنی، می پزد، روغنی که روی کاشی و سرامیک آشپزخانه رسوب می کند را حتما باید با اسکاچ و مایع ظرفشویی با زحمت پاک کند. زیرا به شدت رسوبات آن مقاوم هستند و چسبندگی غیر طبیعی دارند. در حالی که روغن های طبیعی و به خصوص حیوانی و دنبه به راحتی با آب جوش و آب گرم پاک می شوند.
  • دقیقا همین اثرگذاری را در بدن و بافت ها نیز، روغن های رایج بازاری و صنعتی دارند و در بافت ها رسوب کرده و به ارمغان آورنده ی بیماری های مختلف هستند.

بنابراین به هیچ وجه به تبلیغات این روغن ها توجه نکنید.

  • روغن پالم که همه از مضرات آن آگاه هستند، مخلوط با روغن های مایع و سرخ کردنی به مردم عرضه می شود.
  • روی اکثر روغن های مایع و مخصوص سرخ کردنی نوشته شده مثلا روغن کلزا یا آفتابگردان، که تراریخته و دست کاری ژنتیک شده است و در این عصر همه می دانند محصولات تراریخته و تغییر ژنتیک باعث ایجاد چه عوارض خطرناکی برای بدن می شود.
  • روغن های جامد بسیار خطرآفرین هستند. روغن های جامد را اینگونه فرآوری می کنند که به روغن های مایع هیدروژن تزریق می کنند و تزریق هیدروژن به لحاظ ساختار هیدروژن، باعث سفت و جامد شدن این روغن می شود.
  • روغن جامد بعد از حرارت دیدن روی گاز به حالت مایع در می آید اما بعد از خنک شدن، مجدد حالت جامد می گیرد.
  • همین مساله در بدن ما اتفاق می افتد و بعد از مصرف در بدن، به حالت سخت در می آید و ایجاد گرفتگی و انسداد در بدن می کند و زمینه ساز بسیاری از بدترین بیماری ها مثل بیماری های ژنتیکی و ارثی می شود.

وارد شدن هیدروژن به روغن ها و سپس ورود به بدن بسیار مضر است.

  • زمانی با تبلیغ روغن جامد، آن را لازمه قوت و تندرستی می دانستند و آن را به خورد مردم دادند. بعد از چند ده سال مانند تمام سیستم های دارویی، جاسوسی و خوراکی خود قبل از آن که مضرات آن خوراک توسط شرکت های دیگر و مردم آشکار شود، خود آن ها با زیرکی مضرات آن خوراکی یا دارو را برملا می کنند و وقتی مردم با استرس عنوان می کنند حالا چه باید کرد؟ محصول جدید خود اعم از دارو یا خوراک را به بازار ارایه می کنند و این گونه پول بیشتری به جیب می زنند و از گزند انتقادات به دور خواهند ماند.
  • بعد از چند ده سال از عرضه روغن های جامد و برملا شدن عوارض آن، کمپانی های تجاری، خودشان به سرعت روغن جامد را مضر و به جای آن، روغن مایع را به مردم معرفی کردند. بعد از حدود 15 سال وقتی آزمایشگاه های مواد غذایی و علمای هوشیار پی به مضرات این روغن بردند آن ها نیز آن روغن را محکوم و روغن مخصوص سرخ کردنی را به مردم معرفی کردند.
  • این در حالی است که تاریخ این مرز و بوم، شاهد است با ورود روغن جامد، روغن مایع و روغن مخصوص سرخ کردنی، همه علما و حکمای طب ایرانی اسلامی مضرات آن را برای مردم گوشزد کردند و مردم را از مصرف آن نهی کردند. اما از آن جا که صدا و سیما و کلیه مراکز اطلاع رسانی در خدمت تفکرات طب و تغذیه نوین است این هشدارها منعکس نگردید.

از هگزان بیشتر بدانید!

  • هگزان یک حلال آلی به صورت مخلوط با حلال های دیگر است. هیدروکربنی 6 کربنه است که از نفت خام به دست می آید. در حالت خالص مایعی بی رنگ و با بوی نامطبوع است و بسیار خطرناک و قابل اشتعال بوده که حتی بخارات آن قابل انفجار است.
  • متاسفانه مانند تمام موارد دیگر سازمان های بین المللی، استفاده از هگزان را به عنوان حلال، برای استفاده از روغن کشی تاکید می کنند. با این روش، روغن بیشتری از دانه های روغنی می توانند استخراج کنند.
  • متاسفانه سازمان غذا، دارو و بهداشت و تغذیه ایران که دنباله روی سازمان های بهداشت، غذا و داروی جهانی است و از استانداردهای طب و تغذیه غربی، تبعیت محض دارد، مصرف نگه دارنده های غیر طبیعی، شیرین کننده های مصنوعی، رنگ های غیر طبیعی خوراکی، مصرف خوراکی گازها و … همه و همه را در دوز و اندازه خاص، بلامانع می داند.
عوارض هگزان عبارتند از:
  • بی حسی
  • فلجی
  • اثر روی سیستم عصبی بدن

اگر شده گرسنه بمانید و نان خالی بخورید، روغن های ناسالم مصرف نکنید. سوال اینجاست چگونه یک لیتر روغن بازاری تا این حد ارزان به دست ما می رسد؟

اگر تخم آفتابگردان را خیلی ارزان کیلویی 7 هزار تومان فرض کنیم و هر تخم با پوست از هر 4 کیلو تخم یک لیتر روغن پس دهد، با اضافه کردن هزینه کارگر، مالیات، آب، برق، گاز، حمل و نقل، انبارداری، اضافه شدن سود کارخانه و واسطه هایی که به دست مردم برسد، با این قیمت نهایی پایین جای شک و شبهه ندارد؟

درست است روغن های حیوانی و گیاهی گران تر هستند اما توصیه می شود روغن کم بخورید اما روغن سالم مصرف کنید.

با درایت بنگرید، روغنی که ارزان می خرید و مصرف می کنید، در آینده برایتان در زندگی بسیار گران تمام خواهد شد طوری که گاها قابل جبران نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *